Köket

Vår kock Evelina lagar dagligen lunch och mellanmål med kärlek till våra barn och personal på Myggan. Maten som serveras lagas oftast helt från grunden, med några få undantag. Ekologisk och närproducerad mat väljs i så stor utsträckning som möjligt och vegetariska rätter serveras minst två dagar i veckan. Svenskt kött väljs alltid och vi serverar sockerreducerad kost. Evelina jobbar med ett hållbart tänk med maten och försöker ta tillvara på så mycket som möjligt för att minska på matsvinnet.

För att skapa en lugn och trivsam stund kring maten äter alltid barn och pedagoger tillsammans där barnen har sina bestämda platser för att skapa ett lugn och en trygghet. Barnen ser vad kompisar och pedagoger äter och har då lättare för att våga prova nya råvaror och maträtter. Vi pedagoger stöttar och uppmuntrar barnen att våga provsmaka.

Vi värdesätter maten då den spelar en viktig roll i våra och barnens liv, därför försöker vi involvera dem så mycket som möjligt kring maten och måltiderna. Exempelvis genom att barnen får hjälpa till att duka och presentera maten. Under hösten kommer vi börja jobba med måltidspedagogik.

Måltiderna på förskolan:

Kl 09:15: Frukt

Kl 11: Lunchen serveras med grönsaksfat med minst fyra olika sorters grönsaker

Kl 14: Mellanmål som kan bestå av mjölk och smörgås, smoothies, fruktsallad eller hembakt bröd.

Kl 16: Frukt erbjuds för de barn som stannar lite längre