I vår människo- och lärandesyn utgår vi ifrån att barnen är
kompetenta och att alla barn har ett eget värde i sig. Vi värdesätter
att tänka tillsammans och ingå i en gemenskap där vi skapar en
Myggankultur, där alla kan påverka sammanhanget med sina erfarenheter,
idéer och kunskaper.
Vi vill ge barnen möjligheter att mötas i många
olika sammanhang och miljöer för att barnen ska få syn på sig själva på
olika sätt. Vi arbetar efter ett utforskande arbetssätt där vi pedagoger
är medforskare och medupptäckare tillsammans med barnen. Genom att vara
en engagerad nyfiken pedagog, vill vi försöka förstå vad det är barnen
undersöker, prövar och förstår i sin omvärld.
Vi pedagoger är lyssnande och närvarande i barnens utforskande och lek. Med ett aktivt förhållningssätt till lärmiljöerna ser vi pedagoger miljön som ”den tredje pedagogen” utifrån ett lärandeperspektiv. Barnen blir till i miljöerna och miljöerna förändras av barnens avtryck. Vi tror på att låta barnen höras och synas i samhället för att kunna påverka sin omvärld och kunna bli påverkade av sin omvärld.